Menu
  • Menu

    Rola działu personalnego w budowaniu strategii i kultury przedsiębiorstwa

    Transformacja cyfrowa, galopujące zmiany technologiczne, nowe trendy społeczne to rzeczywistość, w której żyjemy i w której funkcjonują dzisiejsze organizacje.  Modele biznesowe, które z powodzeniem funkcjonowały przez ostatnie dziesięciolecia wymagają przebudowy.

    Stworzenie nowej strategii działania, ponowne odpowiedzenie sobie na pytanie „co” ma być celem naszych działań, stało się warunkiem koniecznym nie tylko do rozwoju, ale wręcz do przetrwania firm. Wydaje się, że wyznaczanie kierunku działań to zadanie dla zarządów i managementu.

    Jaka w tym procesie może być rola działu personalnego, w jaki sposób może on wesprzeć organizację?

    Jolanta Musielak

    Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji Volkswagen Poznań

    „Dział personalny powinien zbudować strategię funkcjonalną, która wzmacnia i wspiera kierunki wyznaczone przez zarząd. Takie podejście pozwala skoncentrować energię na obszarach rzeczywiście kluczowych, położyć nacisk na te kwestie które w praktyce przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu” – podkreśla Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji Volkswagen Poznań.

    „Jednym z kluczowych obszarów w branży motoryzacyjnej jest rozwój nowych technologii, pozyskiwanie i rozwijanie unikatowych kompetencji. Strategia personalna Volkswagen Poznań w związku z tym w naturalny sposób koncentruje się m.in. na takich elementach jak rozwijanie współpracy z uczelniami wyższymi, kwalifikowanie pracowników, pozyskiwanie do pracy kandydatów z nowymi umiejętnościami i wiedzą. To tylko drobny przykład, ale pokazuje w jaki sposób warto układać relacje pomiędzy strategią firmy a strategią działu personalnego” – kontynuuje Jolanta Musielak.

    „Kultura zjada strategię na śniadanie” – ta wypowiedź przypisywana Peterowi Drueckerowi właściwie nikogo już dzisiaj nie zaskakuje. Na podstawie wielu badań, ale też codziennych biznesowych obserwacji wyraźnie widać, że na to jak ludzie realizują strategię, w jaki sposób do niej podchodzą, wpływa w dużej mierze kultura przedsiębiorstwa. To drugi obszar, w którym dział personalny w Volkswagen Poznań odgrywa znaczącą rolę.

    Do zadań działu HR należy tu niewątpliwie badanie kultury oraz praca nad jej zmianą – prowadzenie kampanii informacyjnych, przebudowywanie procesów i struktur tak, aby wzmacniały to, co nowe i pożądane. Fundamentem kultury organizacji są niewątpliwie wartości. Stanowią one drogowskaz nadający wspólny kierunek i podpowiadający ludziom „jak” funkcjonować i  pracować. Dlatego w koncernie Volkswagen przywiązywana jest do nich niezwykle duża waga.

    Szacuje się, że zmiany w obszarze kultury przedsiębiorstwa w 60–80 proc. zależą od postaw i zachowania liderów. Te liczby jasno wskazują, że praca z tą grupą powinna znajdować się w centrum uwagi działu personalnego. Dla Volkswagen Poznań jest to temat istotny do tego stopnia, że rozwój kultury kierowania jest wręcz jednym z obszarów strategii całego przedsiębiorstwa.

    Oprócz organizowania i prowadzenia typowych programów rozwojowych dział personalny dba o inspirowanie tej grupy. Wykłady zorientowane na rozbudzanie ciekawości i poszerzanie horyzontów, mentoring, benchmarking to tylko niektóre z przykładów tego, co warto robić aby podnieść przywództwo w organizacji na wyższy poziom.

    „W świecie nieustannego rozwoju technologii, coraz powszechniejszego stosowania robotów i sztucznej inteligencji jedno pozostaje niezmienne – nadal o sukcesie organizacji decydują ludzie. To ich postawa, działania i decyzje wpływają na to, czy strategia przedsiębiorstwa zostanie zrealizowana. Ważne, aby dbanie o ludzi, niewątpliwie największą wartość organizacji była hasłem, które przyświeca działowi personalnemu. W Volkswagen Poznań jesteśmy przekonani, że to jest kluczem do sukcesu”– podsumowuje Jolanta Musielak.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.