Menu
  • Menu

    Reklama kredytu zakwestionowana przez UOKiK

    Reklama kredytuReklama kredytu w Getin Noble Banku została zakwestionowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według UOKiK nie spełnia ona wymogów zrozumiałości i czytelności. Chodzi o zbyt drobny tekst na ulotkach i reklamach oraz zbyt krótki czas wyświetlania informacji w reklamach telewizyjnych. Urząd nałożył na bank karę wysokości 1,7 mln zł. Natomiast bank zobowiązał się do rekompensaty publicznej.

    W świetle przepisów w materiałach reklamowych kredytu konsumenckiego muszą znaleźć się informacje o stopie oprocentowania, całkowitej kwocie kredytu, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO), czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty i wysokości rat. Ponadto informacje mają być łatwe do odczytania i zrozumiałe.

    UOKiK zakwestionował sposób reklamowania przez Getin Noble Bank konsolidacyjnego kredytu konsumenckiego 5% niższa rata. Kampania reklamowa, o której mowa trwała od kwietnia do grudnia 2015 roku. Zarówno kampania telewizyjna, jak i ulotki reklamowe nie spełniały warunków dotyczących czytelności i zrozumiałości. Jak powiedział prezes UOKiK, Marek Niechciał:

    Materiały marketingowe powinny być dostosowane do nośnika, na którym są prezentowane. Wymagane prawem informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, zrozumiały i dobrze widoczny. Na przedsiębiorcy ciąży szczególna odpowiedzialność, by dostosował swój przekaz do możliwości danego medium. Dlatego bank powinien dopilnować, by komunikat zawierający informacje wymagane przez ustawę o kredycie konsumenckim był w reklamie wyświetlany jak najdłużej i był jak najlepiej widoczny. Szczególnie, że siła oddziaływania reklamy na konsumentów jest znaczna.

    Reklama kredytu nie przedstawiała właściwie reprezentatywnego przykładu

    Zgodnie z postanowieniami ustawy o kredycie konsumenckim bank musi w reklamie przedstawić warunki kredytu na jakich spodziewa się zawrzeć co najmniej dwie trzecie umów. Przepis ten służy ułatwieniu klientom porównania ofert różnych instytucji. Reklama kredytu przygotowana przez Getin Noble Bank zawierała 2 zestawione ze sobą reprezentatywne przykłady pierwszy z umową ubezpieczenia, a drugi bez takiej umowy.

    W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów działanie takie utrudniło potencjalnym klientom porównanie oferty Getin Noble Banku z innymi bankami. Urząd uznał więc, że reklama kredytu narusza zbiorowe interesy konsumentów. Dlatego postanowił nałożyć na Getin Noble Bank karę w wysokości 1,7 mln zł.

    Bank zdecydował się jednocześnie do rekompensaty publicznej. Wszyscy klienci, którzy w trakcie trwania kampanii reklamowej i w ciągu 14 dni po jej zakończeniu skorzystali z oferty na kredyt konsolidacyjny 5% niższa rata, skorzystają z obniżki oprocentowania o 0,5%, lub otrzymają zwrot odsetek pobranych w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

    Decyzja UOKiK zostanie umieszczona nieodpłatnie na stronach spółki. Ponadto bank ma wyemitować 3 spoty o długości 15 sekund każdy informujące o decyzji. Bank ma złożyć prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdanie z realizacji postanowień w ciągu 4 miesięcy. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna i Getin Noble Bank może odwołać się do sądu.

    Źródło – Centrum Prasowe PAP

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *