Menu
  • Menu

    Polski patent oczyści z lodu lotniska

    Środki do odladzania infrastruktury lotniczej opracowane przez polską spółkę Chemical Advisory&Trade mają szansę zastąpić niemieckie, produkowane przez Clariant Produkte GmbH oraz Kilfrost Limited.

    Projekt spółki pod nazwą „opracowanie receptur i technologii otrzymywania dwóch innowacyjnych płynnych środków do odladzania pojazdów mechanicznych na bazie układu glikol propylenowy-woda typu I i II wg klasyfikacji SAE  oraz jednego środka stałego do odladzania infrastruktury naziemnej bazującego na soli sodowej kwasu mrówkowego” został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka, lata 2007 – 2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii”. Jego całkowita wartość wynosi 15 305 914,82 PLN.

    Wart ok. 50 milionów netto rynek środków do odladzania jest w tej chwili obsługiwany przez niemieckie firmy, Clariant Produkte GmbH, z produktami o nazwie Safewing i Safeway oraz Kilfrost Limited z produktami o nazwie Kilfrost DF. Chemical Advisory&Trade Sp. z o.o. opracowała własne receptury, z którymi właśnie wchodzi na rynek. Jej produkty mają dokładnie takie samo zastosowanie i nie odbiegają od konkurencyjnych jakością i parametrami technicznymi. Dodatkowo nie będą zawierały związków chemicznych, które stanowią szczególne zagrożenie dla środowiska. W listopadzie br. spółka otrzymała za nie Polską Nagrodę Innowacyjności 2015.

    Okres zimowy, a szczególnie temperatura utrzymująca się w okolicach 0°C wymaga od zarządców lotnisk dodatkowych czynności mających na celu zapewnienie ciągłości ruchu oraz bezpieczeństwa. W Polsce stale zwiększa się liczba lotów, a podróżowanie samolotem staje się coraz tańsze, co wskazuje, iż liczba lotów nadal będzie rosła.

    Skala zastosowania środków do odladzania w Polsce

    Stosuje się dwa rodzaje środków – z przeznaczeniem do odladzania pasów startowych i płyt lotniskowych oraz do odladzania samolotów. Skala stosowania środków do odladzania nawierzchni lotniskowych to (w zależności od warunków pogodowych) – 5 000 – 7000 ton płynu i 3 000 – 4 000 ton granulatu do odladzania. Skala stosowania środków do odladzania samolotów to łącznie około 3 000 – 4 000 ton w skali roku. Wielkość ta ma tendencje wzrostową wraz ze wzrostem ilości operacji lotniczych na polskich lotniskach. Ostatnich kilkanaście lat upłynęło pod znakiem intensywnego rozwoju infrastruktury lotniczej zarówno w kraju, jak i na świecie (w rejestrze lotnisk cywilnych w Polsce figuruje obecnie 58 lotnisk cywilnych, w tym 13 dużych portów lotniczych, dodatkowo w Polsce funkcjonuje ok. 90 lotnisk wojskowych).

    Wartość rynku środków do odladzania odladzanie lotnisk i samolotów, o który zawalczy Chemical Advisory&Trade, to odpowiednio ok. 30 mln. PLN netto i ok. 15 do 20 mln. PLN netto.

    Do czasu pojawienia się produktów Chemical Advisory&Trade nie było polskiego producenta zarówno profesjonalnych (tzn. spełniających wymienione normy) środków do odladzania samolotów typu I i II, jak również i stałych środków do odladzania pasów startowych (ciekłych również).

    Odladzanie należy do jednych z najdroższych usług w lotnictwie. Przykładowa ilość płynu potrzebna do użycia w przypadku samolotu typ Boeing 737 wynosi od 300 do 500 litrów. Koszt odlodzenia takiego samolotu może wynieść od 4 000 zł lub więcej w zależności od stopnia oblodzenia. W zależności od warunków atmosferycznych oraz liczby startujących samolotów, zapotrzebowania na płyny do odladzania wynosi od 40 do 300 ton płynu na sezon.

    Oprócz odladzania samolotów, należy też zabezpieczyć płytę lotniskową. Do tego służą płynne jak i stałe środki do odladzania w postaci granulatu. Większość zarządców lotnisk stosuje zarówno granulat jak i płyn, co podnosi skuteczność odladzania i zapobiegania przed oblodzeniem. Ilość płynu do odladzania (na bazie mrówczanu potasu) wynosi od 250 do 350 ton rocznie na lotnisko. Ilości granulatu na bazie mrówczanu sodu wynoszą od 150 do 350 ton rocznie.

    Oznacza to, iż dane lotnisko ponosi wydatki w kwocie min. 1 700 000 zł netto rocznie na zakup środków do odladzania nawierzchni. Łączna kwota wydatków związanych z odladzaniem może oscylować w granicy ok. 3 308 000 zł. Warto podkreślić, iż w zależności od ilości obsługiwanych linii lotniczych, warunków pogodowych, wielkości samego lotniska oraz jego stopnia zaawansowania technicznego wartość ta może ulec znacznej zmianie.

    Głównym źródłem przewagi środków opracowanych przez Chemical Advisory&Trade nad konkurencją jest niższa nawet o 20% cena środków do odladzania, przy zachowaniu takiej samej jakości. Warto zaznaczyć iż, w przypadku zamówień publicznych na dostarczenie środków do odladzania, głównym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest cena.

    Dodatkowym atutem jest fakt stałego monitoringu zapotrzebowania poszczególnych lotnisk, dzięki czemu będzie możliwość produkcji na bieżąco środków do odladzania, dzięki czemu zamawiający będzie miał pewność iż produkt nie jest przeterminowany oraz sposób jego przechowywania oraz transportu jest prawidłowy. Niezależnie od lokalizacji, stosowanie środków do odladzania zarówno samolotów, jak i nawierzchni lotniskowych jest konieczne. Ponadto, zapotrzebowanie na środki do odladzania wzrasta – porty lotnicze rozbudowują się i starają się zwiększać ilość połączeń oraz obsługiwać więcej pasażerów.

    Jedna odpowiedź do “Polski patent oczyści z lodu lotniska”

    1. PerfectWay napisał(a):

      PERFECTWAY – To płynny roztwór mrówczanu potasu – gotowy do natychmiastowego użycia – służący do usuwania oblodzeń na pasach startowych, drogach kołowania i płytach postojowych lotnisk.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *