Menu
  • Menu

    Polski Fiat 125p – 50 lat od rozpoczęcia produkcji

    Polski Fiat 125pPolski Fiat 125p produkowany był od 1967 do 1990 roku. Kiedy wchodził na rynek, stanowił rewolucję w polskiej motoryzacji. Pod koniec lat 80-tych XX wieku stał się symbolem jej zapóźnienia. Mimo wszystko samochód stanowił przedmiot pożądania milionów Polaków i – podobnie jak w przypadku wszystkich auta PRL-u z lat 70-tych i 80-tych – cena używanego egzemplarza była wyższa od ceny nowego. Popularnie zwany był „dużym Fiatem” w odróżnieniu od małego 126p.

    Umowę licencyjną z włoską firmą podpisano w 1965 roku. Pierwsze egzemplarze zeszły z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu 28 listopada 1967 roku. Szybko okazało się, że stanowią one poważne zagrożenie w ruchu drogowym. Posiadały bowiem wspomaganie hamulców, więc kierowcy jadący za nimi nie byli w stanie zatrzymać równie szybko swoich auta i powodowali kolizje. Na pierwszych egzemplarzach umieszczano więc ostrzeżenie o rodzaju hamulców.

    Polski Fiat 125p na początku był tylko montowany w Polsce. Części przywożono z Włoch. Z czasem coraz więcej podzespołów produkowano w kraju. Kupowało się go na talony, które upoważniały do zakupu nowego auta w cenie fabrycznej. Ci, którzy mieli więcej pieniędzy a mniej znajomości, mogli kupić go na giełdzie po cenie rynkowej znacznie wyższej od fabrycznej. Istniała też możliwość zakupu nowego samochodu w tzw. eksporcie wewnętrznym czyli za waluty zachodnie.

    Pod nazwą Fiat samochód funkcjonował do 1983 roku. Wtedy to wygasła włoska licencja. Egzemplarze produkowane później nosiły nazwę FSO 125p. W ciągu 23 lat wyprodukowano prawie 1,5 milionów egzemplarzy.

    Polski Fiat 125p jako kultowy samochód

    W latach 70-tych XX wieku Polski Fiat 125p podlegał wielu modernizacjom. Największa miała miejsce w 1975 roku. Samochód wyposażony został między innymi w nową ścianę przednią i ścianę tylnią, zupełnie nową deskę rozdzielczą oraz dodatkowe listwy na drzwiach. Pod koniec lat 70-tych miał zostać zastąpiony przez Poloneza, który powstał na bazie dużego Fiata.

    Jednak kryzys 1980 roku uniemożliwił realizację tych planów. Polski Fiat 125p produkowany był w zubożonej wersji podstawowej z dodatkowymi elementami wyposażenia w droższych wersjach. Fiaty jeździły jako karetki pogotowia, samochody milicyjne i dostawcze w wersji pickup.

    Na przełomie lat 80-tych i 90-tych zaczęły dominować na polskich drogach używane samochody sprowadzone z Zachodu, więc popyt na dużego Fiata znacznie spadł. Podobnie miała się rzecz z ceną używanego samochodu. Dostępne stały się one w cenie kilkuset złotych.

    Jednak obecnie Polski Fiat 125p stał się samochodem kultowym. Jego cena – w zależności od rocznika – gwałtownie wzrosła. Na dzisiejszej aukcji allegro 125p z 1990 roku do kapitalnego remontu kosztuje 4500 zł. W przypadku samochodów w idealnym stanie ceny dochodzą do 50 tysięcy zł.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *