Menu
  • Menu

    Nowa kolej w Kenii za chińskie pieniądze

    kolej w KeniiPo raz pierwszy od 100 lat otwarto w Kenii nową linię kolejową. Nowa kolej w Kenii połączy stolice kraju Nairobi z portowym miastem Mombasą. Inwestycję zakończono 18 miesięcy przed planowanym terminem. Podczas uroczystego otwarcia prezydent Uhuru Kenyatta powiedział, że warta 3,2 mld USD inwestycja otwiera nowy rozdział w historii jego kraju. Jednocześnie zapowiedział wprowadzenie kary śmierci dla wandali, po tym jak aresztowano 3 osoby dopuszczające się aktów wandalizmu na terenie należącym do nowej linii kolejowej.

    Linia kolejowa o długości 470 km była największą inwestycja w infrastrukturę Kenii od czasu odzyskania przez ten kraj niepodległości w 1963 roku. Stanowi ona realizację zapowiedzianych przez Chiny inwestycji w ramach projektu jeden pas jedna droga znanego tez jako Nowy Jedwabny Szlak.

    W przyszłości sieć kolejowa budowana przy użyciu chińskich funduszy ma połączyć Demokratyczna Republikę Konga, Rwandę, Burundi i Etiopie z Oceanem Indyjskim. Rząd Kenii otrzymał już pieniądze na budowę kolejnego odcinka tym razem o długości 250 km.

    Kolej w Kenii – początek gigantycznej inwestycji w afrykańską infrastrukturę

    Imponujące inwestycje w Afryce stanowią element polityki chińskiej dążącej do stałego zwiększania swej obecności na kontynencie i tworzenia coraz silniejszych więzi gospodarczych krajów afrykańskich z Państwem Środka. Kraje Afryki Zachodniej stanowią również ważny element w planach tworzenia Nowego Jedwabnego Szlaku w jego morskiej części. Na budowę infrastruktury w Azji, Afryce i Europie związane z projektem jednego pasa jednego szlaku Chiny planują przeznaczyć w sumie 124 mld USD.

    Planowany właśnie, nowy odcinek linii kolejowej w Kenii będzie w 80% sfinansowany z chińskiego preferencyjnego kredytu, którego spłata zostanie odłożona na 10 lat. W takim czasie linia ma zacząć przynosić dochody. Spłata pożyczki ma trwać 30 – 40 lat.

    Linia Mombasa-Nairobi stanowi pierwszy etap budowy linii kolejowej o łącznej długości 840 km łączącej port w Mombasie z położonym przy zachodniej granicy Kenii miastem Malaba. Kolej w Kenii będzie przez pewien czas zarządzana przez chińczyków. Jednocześnie szkolić się będą miejscowi specjaliści, by przejąć kierowanie linią.

    Władze w Kenii zostały zapewnione, że w stosunkach gospodarczych z Chinami będzie obowiązywać zasada obustronnych korzyści. Projekt został jednak skrytykowany przez kenijską opozycję. Zarzuca się mu, że jest zbyt drogi, a spodziewane zyski zostały przeszacowane. Natomiast rząd podkreśla, że bez inwestycji w infrastrukturę nie będzie można liczyć na zagraniczne inwestycje.

    Inwestycja zyskała – jak się wydaje – szczególny status. W poniedziałek aresztowano trzech mężczyzn, którzy dopuścili się aktów wandalizmu na terenie należącym do nowej kolei. Wszyscy zostali oskarżeni o sabotaż gospodarczy. Prezydent Uhuru Kenyatta stwierdził, że – skoro prezydentura daje mu możliwość stanowienia prawa – wprowadzi prawo, zgodnie z którym wandale zostaną powieszeni.

    Źródło – BBC

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *