Menu
  • Menu

    Nauka języka – nowe wyniki badań

    Każdy z nas rodzi się z pewnym bagażem genetycznym, który decyduje o naszych talentach, uzdolnieniach ale też i słabościach. Ponadto od samego początku, w procesach socjalizacji i edukacji, jesteśmy wyposażani w różnego rodzaju umiejętności i nawyki. Co jest silniejsze geny czy wychowanie?

    Mariusz Paszko

    Okazuje się, że jednymi z najczęstszych przyczyn wywołujących bariery w mówieniu są niewłaściwe wychowanie, nadmierny stres w dzieciństwie, zbyt autorytarni rodzice oraz nadmierna krytyka dziecka i oczywiście predyspozycje genetyczne, a zwłaszcza temperament.

    Na bazie przeprowadzonych przeze mnie badań naukowych można przyjąć, że najłatwiej kontaktują się osoby z dobrym słuchem fonetycznym oraz te z rozszerzonym kodem językowym według koncepcji Bernsteina.

    Kodem tym, czyli sposobem wysławiania się i rozumowania, posługują się osoby – zarówno dzieci jak i osoby dorosłe – wychowywane w sposób wyjaśniający, bez stosowania systemu nakazowo-zakazowego. Wszelkie zagadnienia są wyjaśniane i omawiane w dzieciństwie, wprowadzany jest system pojęć abstrakcyjnych, a dzieci mają poczucie bezpieczeństwa i stabilności.

    Aby przełamywać bariery w mówieniu bardzo przydatne okazują się techniki stosowane między innymi przy radzeniu sobie z nieśmiałością. Warto przy tym:

    • zacząć słuchać innych ludzi, aby zobaczyć jakie tematy będą dla nas i dla innych interesujące,
    • można zacząć zadawać bardzo proste pytania koledze czy koleżance, wiedząc, że nie będziemy ośmieszani i traktowani przez nich z góry,
    • uczęszczać na dość popularne już kluby rozmów w danym języku – uczestnicy tam są bardzo wyrozumiali i przede wszystkim chodzi w nich o mówienie; chętnie też pomagają i poprawiają jeśli trzeba czysto po przyjacielsku – osobiście uczęszczam na spotkania jednego z takich klubów,
    • uświadomienie sobie, że każdy człowiek robi mniejsze lub większe błędy i czasem powie coś wręcz głupiego; błędy są najzwyczajniej wpisane w naszą ludzką naturę.

    Czasem te zabiegi miękkie mogą być wzbogacone o techniki czytania na głos z lektorem i kilkukrotne powtarzane tego samego tekstu. Można te ćwiczenia wzbogacić o elementy aktorskie, formy zabawy, coraz szybszego czytania, tak, aby mieć poczucie mówienia płynnego. Pozwoli to na większe uwierzenie we własne siły oraz stopniowe przełamywanie barier w mówieniu.

    Ponieważ każdy człowiek jest trochę inny to warto się zdać na doświadczonego lektora lub pedagoga, który będzie w stanie indywidualnie dobrać odpowiednie ćwiczenia i odpowiednio rozplanuje je w czasie.


     

    Mariusz Paszko
    Lektor języka angielskiego, wykładowca, konsultant z wieloletnim stażem w zakresie zarządzania, planowania, doradztwa ścieżki kariery oraz budowania wizerunku osobowego. Doświadczenie zdobywał pracując w takich firmach jak: IBM Polska, SEKOM, ComputerLand czy Alcatel. Odpowiadał w nich między innymi za analizę, wdrożenia i kastomizację systemów CRM (Customer Relationship Management).
    Specjalista i wykładowca w obszarach zarządzania projektami. Prowadził szkolenia, warsztaty i wykłady na konferencjach naukowych i uczelniach (UW, SGGW, UJ, SGH, IDG, CXO, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Zarządzanie Przyszłością Przedsiębiorstwa FUTURE 2002, Wpływ zasobów niematerialnych na wartość firmy VALUE 2003, Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy SUCCESS 2004 i inne). Publikował w fachowych pismach dla menedżerów i kadry zarządzającej: MANAGER, Miesięcznik Stowarzyszenia Project Management Polska (PMI i IPMA).

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Jedna odpowiedź do “Nauka języka – nowe wyniki badań”

    1. Jak przełamywać bariery w mówieniu? – K2Lider.eu napisał(a):

      […] Nauka języka – nowe wyniki badań […]

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *