Menu
Menu

MZA – największy polski przewoźnik liderem elektromobilności

Miejskie Zakłady AutobusoweZa niecałe 2 lata flota Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. będzie liczyć 160 elektrobusów. Oznacza to pozycję lidera we wdrażaniu pojazdów ekologicznych.

Plany spółki realizowane są konsekwentnie i systematycznie.

W III kwartale br. roku za sprawą środków z Unii Europejskiej pozyskanych dzięki wsparciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych zamierzamy uruchomić przetarg na zakup 130 autobusów elektrycznychpodkreśla Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA. – Warto nadmienić, że już jest podpisana umowa na dostawę 80 autobusów gazowych CNG, które też wpisują się w nasze projekty ekologiczne – dodaje.

Podczas niedawnego panelu „Elektromobilność wstępem do koncepcji Smart City” prezes Kuźmiński podkreślał: –Wnikliwie obserwujemy kolejne zapowiedzi rozwoju technik elektromobilności, chociażby baterii grafenowo-polimerowych, nad którymi pracują Hiszpanie, a które mogą mieć zdecydowanie lepsze parametry techniczne od tych obecnie eksploatowanych.

Przypomnijmy, że zgodnie z rządowymi planami w najbliższych latach na polskie drogi ma wyjechać milion elektrycznych samochodów i tysiąc autobusów. O ile elektryczne pojazdy osobowe można policzyć w całej Polsce, o tyle w Warszawie już jest eksploatowanych 31 autobusów elektrycznych i 35 na CNG w ruchu liniowym.

To właśnie stołeczne MZA było pionierem we wdrażaniu niskoemisyjnych technologii, gdy kilka lat temu jako pierwsze przedsiębiorstwo komunikacyjne w kraju rozpoczynało eksploatację 4 hybrydowych autobusów wielkopojemnych. Zdobyte doświadczenia pozwoliły na ocenę korzyści – stało się jasne, że od tego trendu nie ma odwrotu. Warszawscy pasażerowie przywykli już do autobusów z napisem: „Jestem elektryczny” czy „Jestem hybrydowy” i doceniają jakość tych pojazdów oraz efekt w postaci zdecydowanej poprawy zarówno komfortu przejazdu, jak i efektów dla środowiska.

To jednak nie jest ostatnie słowo spółki. – W kwietniu 2019 roku rozpoczniemy eksploatację 80 autobusów gazowych – zapowiada prezes Kuźmiński i dodaje: – Będzie to 50 autobusów przegubowych i 30 pojazdów klasy maxi, napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kontrakt na ich dostawę podpisany został 20 czerwca.

Nowe autobusy zostaną standardowo wyposażone w biletomaty, klimatyzację, monitoring oraz elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną. – Ta umowa to kolejny krok naszej firmy w drodze do zbudowania jednego z najbardziej ekologicznych przedsiębiorstw, które poza niskoemisyjnymi autobusami korzysta z takich energooszczędnych rozwiązań, jak własna elektrownia słoneczna czy panele fotowoltaiczne na dachach autobusów.

Firma nie będzie już kupowała autobusów napędzanych olejem napędowym, skupi się wyłącznie na alternatywnych napędach niskoemisyjnych lub bezemisyjnych. Już za 2 lata spółka będzie posiadała ponad 300 pojazdów gazowych i elektrycznych. To świetna informacja zarówno dla pracowników MZA, jak i dla pasażerów, którzy będą korzystać ze znacznie cichszych i bardziej ekologicznych autobusów.

Pod wielkim wrażeniem elektrycznego skoku dokonującego się w spółce MZA i w całym kraju pozostaje Thomas Avanzata, dyrektor Departamentu Europejskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego UITP. – To czas na Polskę. Plany wprowadzenia tysiąca elektrycznych autobusów i miliona samochodów w skali kraju to szansa na ogromny rozwój  – mówił niedawno, inaugurując konferencję „Elektromobilność wstępem do koncepcji Smart City”.

Jakkolwiek by nie patrzeć, firma, w której jeszcze dekadę temu nie brakowało wysłużonych i nieefektywnych ikarusów, stała się liderem w dziedzinie transportu przyjaznego środowisku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.