Menu
  • Menu

    Mięso drobiowe staje się hitem

    Mięso drobioweJak się okazuje, przy pomocy odpowiednio konsekwentnie prowadzonych kampanii wizerunkowych można zmienić nawet przyzwyczajenia kulinarne ludzi. “Rzeczpospolita” podaje, że Unia Europejska wyda na kampanie promocyjne związane z żywnością aż 172 mln euro. Dzięki konsekwentnej polityce promocyjnej na przykład mięso drobiowe wyprzedziło wieprzowinę pod względem popularności zarówno w Polsce jak i na świecie.

    Po raz pierwszy w historii – pisze “Rzeczpospolita” – mięso drobiowe zajmuje pierwsze miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Dotyczy to spożycia w naszym kraju a także konsumpcji na świecie.

    Jeśli chodzi o preferencje żywnościowe, mięso drobiowe stało się najchętniej wybieranym spośród wszystkich rodzajów mięs. Przytaczane przez dziennik “Rzeczpospolita” wyniki badań przeprowadzone przez Biostat wskazują, że popularność kurczaków jest największa wśród ludzi młodych.

    W przedziale wiekowym miedzy 18 a 29 lat 80 procent badanych preferuje mięso drobiowe. Wśród osób w wieku 30 – 39 lat dwie trzecie również preferuje kurczaki. Wśród osób po 60 roku życia są one również najbardziej popularne, ale w tej grupie jest więcej zwolenników wieprzowiny niż wśród najmłodszych respondentów.

    Najczęściej wskazywanymi zaletami spożywania kurczaków są – pisze “Rzeczpospolita” – walory zdrowotne i ich niska kaloryczność. Walory zdrowotne decydują w dużej mierze o spożyciu danego produktu. Kampanie prowadzone bardzo konsekwentnie mogą prowadzić do znacznego wzrostu lub spadku spożycia w danej kategorii.

    Produkty wypromowane w mediach

    Oczywiście trzeba tu dodać, że różnego rodzaju kampanie prowadzone w mediach a szczególnie w Internecie mogą w niektórych przypadkach nie mieć nic wspólnego z wiedzą medyczną a nawet ze zdrowym rozsądkiem. Tymczasem przeróżne diety i ograniczenia, które łatwo znaleźć, wpisując odpowiednie hasło w wyszukiwarkach, decydują o wyborze spożywanych produktów.

    Przykładem może być kampania na rzecz ograniczania spożycia glutenu. Związany z nią spadek spożycia pieczywa zmusił branże piekarską do rozpoczęcia własnej kampanii, w której przekonywano, że pieczywo jest jednak zdrowe.

    Podobne kampanie możemy spotkać w związku ze spożywaniem każdego niemal produktu. Wystarczy wpisać hasło “zielone banany są zdrowe” a znajdziemy mnóstwo artykułów i porad mówiących o wyjątkowych walorach zdrowotnych niedojrzałych owoców i szkodliwości dojrzałych. Po wpisaniu hasła “dojrzałe banany są zdrowe” zobaczymy mnóstwo tekstów odradzających jedzenie zielonych owoców i mówiących, że najzdrowsze są te, które już zaczynają czernieć.

    Środki na kampanie promocyjne w Polsce pochodzą w dużej części z funduszy europejskich. Producenci drobiu, czy wołowiny mogą dzięki nim przekonywać potencjalnych klientów do wyboru danego produktu w kraju i za granicą.

    Kampanie te docierają do najbardziej odległych zakątków świata. Jak podaje “Rzeczpospolita”, w Chinach trwają obecnie trzy akcje promocyjne polskiej i europejskiej żywności.

    Pierwsza z nich nosi nazwę „Smaki Europy – jakość i tradycja”, Ma ona zachęcić mieszkańców Państwa Środka do zakupu europejskiej wołowiny i wieprzowiny, a także owoców i warzyw. Inną kampanią jest „Europejski drób – w jakości siła” jest ona ukierunkowana wyłącznie na jeden rodzaj mięsa. Natomiast trzecia z kampanii ma na celu przekonanie Chińczyków do zakupu europejskich makaronów.

    Mięso drobiowe i inne produkty na zagraniczne rynki

    Jak powiedział podczas targów dla importerów w Szanghaju minister rolnictwa Jan Ardanowski: Liczymy na to, że dzięki rozwojowi rynku konsumenckiego w Chinach będzie wzrastał popyt na europejskie produkty wysokiej jakości. (cytat za „Rzeczpospolitą”)

    Producenci skarżą się jednak, że nie zawsze ministrowie wspierają ich swoją obecnością na wielkich międzynarodowych imprezach, Często wyjeżdżają tam delegacje w randze wiceministra.

    Możliwość promocji produktów takich jak polskie mięso drobiowe zwiększają unijne dotacje na działania marketingowe. Jak powiedział cytowany przez “Rzeczpospolitą” Phil Hogan, komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich: Producenci unijni mogą liczyć na wsparcie ze strony Komisji Europejskiej w zachwalaniu produktów wysokiej jakości w Europie i poza jej granicami.

    Jak podkreśla dziennik, w misjach gospodarczych Hogana uczestniczą również polscy producenci żywności. Daje to możliwość zareklamowania się w tak odległych krajach jak Chiny czy Meksyk. Obok pomocy finansowej Unia Europejska daje zatem również możliwość bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami.

    Autor: Waldemar Kubielski
    Źródło: “Rzeczpospolita”

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *