Menu
  • Menu

    Lotnisko w Modlinie ma nowe kłopoty

    Lotnisko w ModlinieLotnisko w Modlinie już od momentu swego otwarcie nie miało dobrej prasy. Najpierw okazało się, że nowy pas startowy wymaga remontu. Teraz konieczny jest remont dróg kołowania. Kolejnych problemów dostarczyły mu Polskie Linie Lotnicze LOT. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada właśnie skargę dotyczącą możliwego nadużycia pozycji monopolisty przez lotnisko w Modlinie.

    Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin uruchomiany został w 2012 roku. Jak pisze Polska Agencja Prasowa, w roku 2017 obsłużył 3 miliony pasażerów. Udziały w przedsiębiorstwie mają: Agencja Mienia Wojskowego – 34,43%, samorząd województwa mazowieckiego – 30,37%, Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” – 30,39%. Niewielki udział – 4,81% posiada również samorząd Nowego Dworu Mazowieckiego.

    W swojej skardze PLL LOT podkreśla, że lotnisko w Modlinie obsługuje tylko jedną linię lotniczą – irlandzki Ryanair. Port lotniczy każdego roku przynosi straty. Jednocześnie korzysta on z państwowych dotacji. Mimo złych wyników finansowych portu, Ryanair obsługuje swoje loty na bardzo preferencyjnych zasadach.

    Zdaniem skarżących lotnisko w Modlinie faktycznie finansuje Ryanair z państwowych pieniędzy. PLL LOT twierdzi, że pieniądze przekazywane Modlinowi z budżetu trafiają do irlandzkiego przewoźnika. Chce więc, by Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał cały proceder.

    Czy lotnisko w Modlinie finansuje Ryanair?

    Z ustaleń PAP wynika, że lotnisko w Modlinie do końca 2016 roku przyniosło w sumie 122,7 mln zł straty. Za pierwsze III kwartały 2017 roku strata wyniosła 816 tysięcy zł. Dotacje, jakie otrzymał port lotniczy z budżetu, wyniosły w sumie 95,22 mln zł, w tym 93,6 na budowę infrastruktury. Z infrastruktury tej korzysta wyłącznie Ryanair. Zdaniem LOT-u sumę tę można uznać za niedozwoloną pomoc publiczną dla Irlandczyków.

    Podstawowa opłata za korzystanie z modlińskiego portu wynosi 40 zł od pasażera. Ryanair – ze względu na dużą liczbę odprawianych pasażerów – korzysta ze znacznej zniżki i płaci tylko 6 zł od pasażera. Umożliwienie korzystania z podobnej zniżki innym przewoźnikom jest niemożliwe z powodu ograniczonej przepustowości lotniska.

    PLL LOT twierdzi, że warunki, jakie uzyskał Ryanair od Modlina, uniemożliwiają innym liniom korzystanie z portu na konkurencyjnych zasadach. Taka sytuacja może zniechęcać innych przewoźników do korzystania z tego lotniska.

    Lotnisko w Modlinie potrzebuje w tej chwili 60 milionów zł na niezbędne inwestycje związane z remontem drogi kołowania. Zarząd planuje wypuszczenie obligacji pokrywających całą tę sumę. Nie zgadza się jednak na takie posunięcie jeden z głównych udziałowców – Polskie Porty Lotnicze.

    Jak podaje “Puls Biznesu“, PPL proponuje dofinansowanie w zamian za zwiększenie swoich udziałów. Samorząd województwa mazowieckiego nie chce jednak zgodzić się na takie rozwiązanie bez przejęcia przez PPL odpowiedzialności za spłatę poprzedniej edycji obligacji,

    Źródło – PAP

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *