Menu
  • Menu

    Jak wybrać biuro podróży, by nie stracić wakacji?

    Jak wybrać biuro podróży

    Fot. Wojciech Ostrowski

    Zgodnie z danymi BIG InfoMonitor większość biur podróży w Polsce znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej – pisze Business Insider. Nasuwa się więc pytanie, jak wybrać biuro podróży, by wymarzone wakacje nie okazały się porażką? Okazuje się, że – chociaż organizatorzy wyjazdów mają problemy z płatnościami wobec kontrahentów i banków – turyści chronieni są coraz bardziej przez prawo.

    Jaka jest skala problemów biur turystycznych? Business Insider pisze, że aż 80 procent z nich znajduje się w słabej bądź złej kondycji finansowej, natomiast problemy z płatnościami wobec kontrahentów i banków dotyczą 9 proc. W silnej i dobrej kondycji finansowej znajduje się tylko 15 procent biur. Najgorzej radzą sobie agenci turystyczni. Aż 85 procent z nich jest w kondycji złej lub raczej złej.

    Jak wynika z cytowanych przez Business Insider danych BIG InfoMonitor oraz BIK, aż 907 firm ma zaległe płatności. Ich łączna wartość wynosi 16,1 mln zł. W branży turystycznej odsetek firm, które nie płacą terminowo jest wyższy od średniej w gospodarce. Wynosi on 9 procent, podczas gdy średnia to 5,7 proc. Zaległości finansowe nie stanowią jeszcze powodu, by sądzić, że firma zbankrutuje. Ale powinny stanowić ostrzeżenie dla klienta.

    Problem, jak wybrać biuro podróży, jest mniej palący dzięki zmianom w przepisach

    Pytanie, jak wybrać biuro podróży, by uniknąć przykrych niespodzianek, było bardzo ważne jeszcze kilka lat temu. Obecnie przepisy chronią jednak turystów w coraz większym stopniu. Przede wszystkim od ubiegłego roku biura muszą płacić ubezpieczenie do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego od każdego klienta.

    Ponadto muszą one kupować gwarancje ubezpieczeniowe. Dzięki temu opłacony wyjazd będzie kontynuowany, nawet jeśli w jego trakcie zbankrutuje biuro podróży. Unikniemy więc znanych z przeszłości i nagłaśnianych w mediach sytuacji, w których turyści koczowali na lotniskach czy hotelowym lobby po bankructwie organizatora wyjazdu.

    Gwarantuje to nowa ustawa o imprezach turystycznych i usługach powiązanych. Wcześniej ubezpieczyciele gwarantowali najwyżej powrót do domu i zwrot części kosztów.

    W świetle nowych przepisów przed podpisaniem umowy klienci muszą zostać poinformowani o każdym szczególe wyjazdu. Jeśli cena usługi wzrośnie o przynajmniej 8 procent, przysługuje klientowi prawo do anulowania rezerwacji. Wszelkie zadośćuczynienia mogą być dochodzone w ciągu 3 lat. Przy czym odpowiedzialność ponoszą również agenci pośredniczący w sprzedaży.

    Mimo tych udogodnień lepiej jednak sprawdzić wiarygodność organizatora. Jak wybrać biuro podróży, radzi Polska Izba Turystyki. W tym celu należy sprawdzić, czy jest ono zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT)? By to uczynić wystarczy wejść na stronę www.turystyka.gov.pl.

    W informacji gospodarczej po bezpłatnej rejestracji znajdziemy informacje o kondycji finansowej biura i jego zaległych płatnościach. Innym źródłem są Urzędy Marszałkowskie. Tam dowiemy się, czy firma posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki?

    Zaczerpnięcie informacji z powyższych źródeł ułatwi decyzję, jak wybrać biuro podróży? Można się bowiem przekonać, czy firma jest legalna, czy płaci odpowiednie ubezpieczenia i inne należności a w rezultacie, czy nie będziemy mieli żadnych problemów z wakacjami?

    Autor: Waldemar Kubielski
    Źródło – Business Insider

    Jedna odpowiedź do “Jak wybrać biuro podróży, by nie stracić wakacji?”

    1. Raf napisał(a):

      a może zamiast siać zamęt i wprowadzać turystów w błąd warto sprawdzić a nie ślepo wierzyć w to co ktoś napisał???

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *