Menu
  • Menu

    Inwestycje w kolej powinny zwiększać liczbę nowych linii

    Inwestycje w kolejPrzez lata większość pieniędzy unijnych przeznaczano na budowę autostrad i dróg ekspresowych. Infrastruktura kolejowa była natomiast zaniedbywana, co doprowadziło do znacznego pogorszenia się standardów przewozu mocno odczuwalnego przez podróżnych. Jak zauważa “Puls Biznesu”, realizowane ogromne inwestycje w kolej sprawią, że prędkość pociągów w Polsce wzrośnie do poziomu sprzed II wojny światowej.

    Niewiele uwagi poświęcano dotychczas tworzeniu dodatkowych połączeń. W nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej większy nacisk położony ma być na budowę nowych linii. Jak pisze “Puls Biznesu”, największe szanse na uzyskanie dofinansowania mają projekty z przygotowaną infrastrukturą inwestycyjną.

    Już w tej chwili trwają przygotowania do pierwszych inwestycji w nowe połączenia. Na Dolnym Śląsku powstanie odcinek o długości 15 kilometrów między Głogowem a Polkowicami. Na razie jednak ma zostać wyłoniony wykonawca, który określi przebieg nowej linii. Ma on również odpowiedzieć na pytania: czy linia będzie dwutorowa, czy wystarczy jeden tor, oraz gdzie należy zlokalizować przystanki i inne elementy infrastruktury?

    Jak poinformował “Puls Biznesu” Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego, połączenia drogowe między obydwoma miastami wyczerpały już swoje możliwości. Konieczne są więc inwestycje w kolej o wartości około 700 mln zł.

    Inwestycje w kolej powinny stworzyć proste połączenia między dużymi miastami

    Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych twierdzi, że trzeba wybudować w Polsce ponad 4 tysiące nowych linii kolejowych. Należy stworzyć połączenia w prostej linii między dużymi miastami naszego kraju. Postuluje on też budowę połączenia kolejowego między Gdańskiem a Lublinem.

    Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w swojej strategii rozwoju portów morskich – pisze „Puls Biznesu” – chce zaś powrócić do pomysłu z lat 70-tych XX wieku budowy magistrali Gdańsk – Elbląg – Olsztyn – Małaszewicze, a także połączenia z Trójmiasta do Lubelskiego Zagłębia Węglowego i do granicy ukraińskiej.

    Konieczne są inwestycje w kolej poprawiające dostępność portów morskich. Jednak faktyczna skala potrzeb znana będzie dopiero po wykonaniu planowanej rozbudowy infrastruktury portowej.

    Nowe unijne rozdanie ma też przyczynić się do rozbudowy infrastruktury związanej z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak podkreśla cytowany przez “Puls Biznesu” Patryk Wild, ekspert do spraw kolei, należący do Bezpartyjnych Samorządowców, w związku z powstaniem CPK rząd przewiduje otwarcie 800-850 km linii kolejowych. Ta sieć ma nie tylko usprawnić dojazd do nowego lotniska, ale również poprawić połączenia między miastami.

    Przebudowa linii średnicowej w Warszawie

    Niedawno zaproponowano ideę rozbiórki tunelu średnicowego w Warszawie wraz z dworcem Śródmieście i zastąpienie ich nową infrastrukturą. Pomysł budzi jednak duże kontrowersje.

    Jak mówi cytowany przez „Puls Biznesu” Patryk Wild: Popieram zawartą w tej koncepcji zmianę i budowę nowych przystanków, np. przy ulicy Brackiej. Nie widzę natomiast uzasadnienia dla burzenia tunelu oraz dworca Warszawa Śródmieście i budowy nowych. Taka inwestycja nie tylko sparaliżuje na kilka lat Warszawę, ale utrudni transport w całej Polsce.

    Przepustowość obecnego dworca nie odpowiada rosnącym potrzebom. Nie spełnia on również norm przeciwpożarowych. Wild twierdzi jednak, że wiele dworców nie spełnia takich norm, ponieważ zbudowano je przed kilkudziesięcioma a czasem nawet ponad 100 laty. Twierdzi też, że przepustowość dworca można poprawić zmieniając organizację ruchu.

    “Puls Biznesu” pisze, że: W poprzedniej perspektywie zbudowano Pomorską Kolej Metropolitalną oraz odcinek na stołeczne lotnisko. Niedawno natomiast PKP PLK, zarządzające większością krajowej infrastruktury szynowej, sfinansowały budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie — Kraków Krzemionki oraz łącznicy Rejowiec Zach. — Rejowiec Płd. Wykonują też tunel średnicowy w Łodzi oraz linię Czarnca — Włoszczowa Płn. Opracowują projekt budowy łącznicy kolejowej Jedlicze — Szebnie oraz odcinka do modlińskiego lotniska.

    Nie znana jest natomiast lista nowych linii, które planuje się na nową perspektywę budżetową UE. Tymczasem większość istniejących obecnie linii powstała przed ponad 100 laty. Dlatego nie jest ona dopasowana do współczesnych potrzeb transportu ludzi i pasażerów. Dlatego inwestycje w kolej powinny przewidywać w o wiele większym stopniu budowę nowych połączeń – konkluduje “Puls Biznesu“.

    Autor: Waldemar Kubielski
    Źródło: “Puls Biznesu”

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *