Menu
  • Menu

    FSO Polonez 40 lat od rozpoczęcia produkcji staje się kultowym autem

    FSO PolonezW czasach PRL nowe inwestycje uruchamiano zazwyczaj w dniach ważnych świąt komunistycznych. Tymczasem produkcja samochodu FSO Polonez zaczęła się 3 maja 1978 roku w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, święta zakazanego przez komunistów. Ambitne plany stworzenia nowoczesnego polskiego samochodu przerwały jednak wydarzenia z 1980 roku. Cały projekt nigdy nie został zrealizowany.

    Decyzja o zastąpieniu Polskiego Fiata 125p nowszą konstrukcją zapadła jeszcze w 1972 roku. Projekt powstał we współpracy z włoskim Fiatem, a nadwozie zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro, który stworzył między innymi sylwetki kilku modeli Alfa Romeo, BMW, a także Audi 80 i Volkswagena Golfa.

    FSO Polonez miał być wdrażany do produkcji w dwóch etapach. Zrealizowano jednak tylko pierwszy. Dlatego auto nigdy nie otrzymało przewidzianego dlań silnika OHC o pojemności 1,6 l, 1,8 l oraz 2 l. Budowa nowej fabryki silników Poloneza nigdy nie została ukończona.

    Samochód wyposażony był w dodatkowe elementy nadwozia, które poprawiały bezpieczeństwo pasażerów. Chodziło o to, by FSO Polonez spełniał wymogi bezpieczeństwa w Stanach Zjednoczonych, gdzie planowano rozpoczęcie sprzedaży.

    Niestety bezpieczniejsze nadwozie i wprowadzenie serii nowoczesnych układów, których nie posiadał Fiat 125p sprawiło, że samochód był cięższy od swojego poprzednika. Ponieważ nie udało się wprowadzić nowego silnika, auto korzystało ze zmodyfikowanej nieco wersji jednostki napędowej dużego fiata i dlatego właśnie miało gorsze od niego osiągi.

    FSO Polonez w serialu “07 zgłoś się”

    W drugim sezonie popularnego zarówno w czasach PRL jak i obecnie serialu “07 zgłoś się” główny bohater porucznik Borewicz przesiadł się z Fiata 125p na Poloneza.

    Początkowe odcinki drugiego sezonu powstały jednak zanim samochód wszedł do seryjnej produkcji, więc pierwszy Polonez porucznika był prototypem wyposażonym w charakterystyczną kierownicę, która została wycofana z produkcji już we wrześniu 1978 roku. Określenie “Borewicz” przylgnęło do samochodu budowanego w czasach PRL.

    FSO Polonez podobnie jak wiele innych “fatalnych produktów” z czasów Gierka, był produkowany jeszcze długo po upadku PRL. Znikł z rynku dopiero w 2002 roku. W latach 80-tych XX wieku jego konstrukcja – mimo wielu modyfikacji – stawała się coraz bardziej przestarzała. Ponieważ nie udało się zrealizować drugiego etapu inwestycji, do upadku komunizmu auto wyposażone było w przestarzały silnik Fiata. Istotne zmiany nastąpiły dopiero w latach 90-tych.

    Chociaż FSO Polonez nie powtórzył sukcesu eksportowego swojego poprzednika, z miliona egzemplarzy 220 tysięcy trafiło za granicę. Montownie auta powstały w Egipcie i Chinach. Obecnie samochody cieszą się coraz większym zainteresowaniem kolekcjonerów. Dotyczy to pojazdów produkowanych w czasach PRL. Cena egzemplarza w dobrym stanie z pierwszych lat produkcji może sięgać 40 tysięcy zł.

    Jedna odpowiedź do “FSO Polonez 40 lat od rozpoczęcia produkcji staje się kultowym autem”

    1. Zastępczy napisał(a):

      Mój kumpel nieźle zarobił na jednym z ostatnich modeli – Caro, ale był na prawdę świetnie utrzymany.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *