Menu
  • Menu

    Eksport do Kanady polskiej żywności będzie łatwiejszy

    eksport do KanadyWejście w życie umowy CETA (Comprehensive Economic and Trade Agreement), czyli umowy o wolnym handlu między Kanadą a Unią Europejską ma sprawić, że eksport do Kanady polskiej żywności znacznie wzrośnie. Już w tej chwili eksport do Kanady zwiększa się. Polska żywność jest konkurencyjna na tamtejszym rynku, zarówno ze względu na jakość, jak i na cenę.

    Umowa CETA została przyjęta przez Parlament Europejski 15 lutego 2017 roku. Wymaga ona jeszcze ratyfikacji przez Kanadę i wszystkie kraje członkowskie UE. Jednak jej część handlowa zacznie obowiązywać już od początku lipca.

    Z postanowień w niej zawartych wynika, że 92% wyrobów przemysłu rolno-spożywczego będzie można sprzedawać na kanadyjskim rynku bez cła. Zwolnienia z ceł dotyczyć będą: owoców, warzyw, wyrobów przemysłu winiarskiego i spirytusowego, serów, produktów przetworzonych oraz tradycyjnych wyrobów z krajów europejskich.

    Przebywający w Kanadzie wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki podczas rozmów z federalną wiceminister rolnictwa Andreą Lyon poruszył między innymi kwestię eksportu polskiego drobiu i wołowiny. Wprawdzie negocjacji w tej sprawie nie prowadzi Polska, tylko Unia Europejska, ale Bogucki ma nadzieją, że przyjęcie umowy CETA przyśpieszy uzyskanie odpowiednich zezwoleń.

    Mimo że rozmowy na temat eksportu polskiego drobiu trwają już kilka lat, nie udało się osiągnąć w tej sprawie postępu. Natomiast, jeśli chodzi o wołowinę, Kanada dopuściła import z 17 krajów Unii Europejskiej, jednak Polska nie znalazła się w tej grupie.

    Razem z wiceministrem Boguckim do Toronto przybyli przedstawiciele polskich firm działających w branży rolno-spożywczej. W tym samym czasie przebywał tam unijny komisarz rolnictwa Phil Hogan. Z nim również przyjechali polscy przedsiębiorcy.

    We wtorek w Toronto rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów SIAL Canada z udziałem polskich wystawców. Ogółem na targach pojawiło się 900 wystawców z 60 krajów. Jak szacują organizatorzy, obejrzy je 15 tys. zwiedzających.

    By zwiększyć eksport do Kanady potrzebne są skoordynowanie działania

    W ministerstwie rolnictwa trwają w tej chwili prace nad stworzeniem strategii promocji polskiej żywności. Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców „Polski Przemysł Spirytusowy”, polscy producenci żywności mają szansę skorzystania na wejściu w życie umowy CETA.

    Rynek kanadyjski posiada jednak swoją specyfikę i firmy, które chcą na nim zaistnieć, powinny zapoznać się z tamtejszymi uwarunkowaniami. Na przykład branża alkoholowa powinna liczyć się z różnymi przepisami obowiązującymi w różnych prowincjach.

    W tej chwili według szacunków Komisji Europejskiej w Kanadzie sprzedaje swoje wyroby prawie 2 tys. polskich firm. Prawie 80% z nich stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Polska notuje nadwyżkę w handlu z tym krajem. W 2015 roku polski eksport do Kanady osiągnął wartość 1,3 mld USD, natomiast import 318 mln USD.

    Źródło – PAP

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *