Menu
  • Menu

    Dokapitalizowanie lotniska w Modlinie na kwotę 50 mln zł

    Dokapitalizowanie lotniska w ModlinieUrząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zamierza przeznaczyć 50 mln zł na dokapitalizowanie lotniska w Modlinie – pisze Polska Agencja Prasowa. Jak twierdzi marszałek Adam Struzik, fundusze umożliwią przetrwanie portu lotniczego. Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild określił decyzję jako kompromisowe rozwiązanie.

    Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin podjęło decyzję o podniesieniu kapitału zakładowego spółki o kwotę 50 mln zł przez województwo mazowieckie. W zamian władze samorządowe województwa otrzymają udziały na powyższą kwotę.

    Dzięki pozyskanej sumie zarząd lotniska będzie mógł rozpocząć budowę terminalu tymczasowego i nowych płyt postojowych a także remont dróg kołowania. Pozwoli to zwiększyć przepustowość portu lotniczego. Ale przede wszystkim dokapitalizowanie lotniska w Modlinie uchroni je przed zamknięciem.

    Następnym krokiem ma być test prywatnego inwestora. Od jego wyników zależeć będzie, czy środki zostaną uznane za inwestycje, czy niedozwoloną pomoc publiczną.

    Dokapitalizowanie lotniska w Modlinie reakcją na żądanie zmiany sposobu zarządzania spółką

    Wiceminister Wild, komentując decyzję, zwrócił uwagę, że problemy lotniska wynikają z wprowadzenia zasady jednomyślności w zarządzaniu spółką. Stwierdził on, że utrzymywanie zasady jednomyślności uniemożliwia zarządzanie przez podmioty posiadające w sumie większość udziałów. Chodzi o Agencję Mienia Wojskowego i Przedsiębiorstwo Państwowe “Porty Lotnicze”. W lutym PPL zaproponowało zmianę systemu zarządzania i wprowadzenie zasady większości bezwzględnej.

    Agencja Mienia Wojskowego posiada w tej chwili 33,29 procenta udziałów w spółce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, samorząd województwa mazowieckiego – 32,66 procenta, PPL – 29,39 procenta a Nowy Dwór Mazowiecki – 4,66 proc.

    Jak podaje PAP, w lutym 2019 roku lotnisko w Modlinie obsłużyło 229 tysięcy pasażerów. Oznacza to wzrost o 6 procent w porównaniu do lutego 2019 roku. Natomiast liczba obsłużonych pasażerów w roku 2018 wyniosła 3 mln.

    Można tu dodać, że – chociaż port lotniczy działa od 2012 roku – obsługuje tylko jednego przewoźnika, którym jest Ryanair. Mimo wykorzystania portu niemal w 100 procentach generuje on straty i nie jest w stanie sam siebie utrzymać. Jako przyczynę problemów prezes PPL Mariusz Szpikowski wskazuje umowę z przewoźnikiem korzystającym z portu.

    Wcześniej odrzucono ofertę PPL, które proponowało dokapitalizowanie lotniska w Modlinie w zamian za przejecie nad nim kontroli. Jednocześnie Przedsiębiorstwo Państwowe “Porty Lotnicze” nie zgadzało się na emisję obligacji, twierdząc, że emisja taka zostanie przeznaczona na pokrycie luki w budżecie, nie zaś na inwestycje.

    Brak inwestycji może doprowadzić do zamknięcia lotniska. Nie ma w tej chwili również prywatnego inwestora, który chciałby zaangażować się finansowo w przedsięwzięcie. Prezes PPL oświadczył niedawno, że jest skłonny sprzedać udziały jego firmy w modlińskiej spółce.

    Autor: Wojciech Ostrowski
    Źródło: PAP

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *