Menu
  • Menu

    Czy kolej dużych prędkości powstanie również w Polsce?

    Kolej dużych prędkościJak donosi portal Money.pl, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk stwierdził, że Polacy zasługują na kolej dużych prędkości. Dodał przy tym, że należy podjąć budowę takiej kolei, jeśli tylko okaże się to uzasadnione ekonomicznie. Podobne plany zostały zablokowane za rządów Platformy Obywatelskiej, ponieważ okazały się niemożliwe do sfinansowania.

    Kolej dużych prędkości miała pierwotnie łączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Planowano, że pociągi będą poruszać się na trasie z prędkością ponad 250 km/h. Wymagało to jednak, żeby linie kolejowe spełniały określone parametry. Dlatego konieczne było budowanie ich od podstaw. To zaś kosztowałoby ponad 30 miliardów złotych. Do kosztów budowy trzeba również doliczyć zakup specjalnego taboru.

    W pierwszych latach rządów PO pomysł forsowany był przez polityków tej partii. Utworzono nawet Centrum Kolei Dużych Prędkości. Zatrudnione w nim zostały aż 40 osoby, choć kolei nie budowano. Opracowano jedynie studium wykonalności inwestycji.

    Przy okazji zmarnowane zostało kilkadziesiąt milionów złotych. Samo studium wykonalności kosztowało 42 miliony. Jak podaje Money.pl, jedynym materialnym śladem tych planów jest dworzec Łódź Fabryczna przystosowany do obsługi szybkich pociągów. Projekt został przerwany, gdy ministrem infrastruktury został Sławomir Nowak. Przyczyną był brak środków na inwestycję.

    Kolej dużych prędkości przedmiotem zainteresowania ministra z PiS

    Minister Adamczyk zapowiada, że chce powrócić do debaty na temat projektu. Jak jednak zaznacza, decyzja rząd co do jego realizacji jeszcze nie zapadła. Przedstawiciele ministerstwa nie chcą się też wypowiadać o żadnych konkretach. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel twierdzi, że obecnie prowadzone są dopiero analizy i nie ma żadnych konkretnych decyzji co do źródeł finansowania.

    Ministerstwo prowadzi analizy dotyczące opłacalności inwestycji. Nie jest też jeszcze wiadomo, jakie miasta ma połączyć kolej dużych prędkości? Jak podkreśla minister Adamczyk, przy jej planowaniu należy ustalić, jak będzie wyglądała Polska za 15 do 20 lat? Chociaż wydaje się, że minister traktuje zadanie jako szczególnie ważne, przywiązuje on również dużą wagę do sprawy rentowności ewentualnej inwestycji.

    Trasami alternatywnymi dla planowanych wcześniej: Warszawa-Łódź-Poznań i Łódź-Wacław mogą być połączenie stolicy Polski z czeską Pragą, bądź krajami bałtyckimi.

    Pierwsza kolej dużych prędkości powstała w Japonii. Najstarsza linia łączy od 1964 roku miasta Tokaido i Shinkansen. W Europie posiadają ją już: Francuzi, Hiszpanie, Włosi, Niemcy i Brytyjczycy. Najwięcej jednak zainwestowali w szybkie pociągi Chińczycy. W Państwie Środka łączna długość linii kolei dużych prędkości jest większa niż we wszystkich krajach świata razem wziętych.

    W Unii Europejskiej kryteria dotyczące zaliczenia danej linii do grupy, o której mowa, określono w Załączniku I do dyrektywy Rady 96/48 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.

    Źródło – Money.pl

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Jedna odpowiedź do “Czy kolej dużych prędkości powstanie również w Polsce?”

    1. Pajak napisał(a):

      Pan Adamczyk fantazjuje odgrzewa kotlety, bo wie że maksymalnie za 2 lata nie bedzie po nim śladu . Pan Jarosław buczną polityka wstrzyma dofinansowanie z UE. Centralne porty lotnicze, szybkie koleje , porty , kosmosy, piramidy ….papka propagandowa polityków. Najwieksza zaraza jest wtedy gdy politycy maczają palce w gospodarke.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *