Menu
  • Menu

    Od czego zależy sukces w gastronomii?

    sukces w gastronomiiW największych miastach Polski, co roku na rynku gastronomicznym o pozycję w rankingach najlepszych restauracji walczy tysiące szefów kuchni. 

    Jeśli marzysz o założeniu restauracji, która w przyszłości będzie zaliczać się do najlepszych poznaj kilka metod zarządzania znanych restauratorów.

    Popularyzacja programów kulinarnych w telewizji spowodowała widoczny rozwój trendu profesjonalnego gotowania i wzrost liczby restauracji w największych miastach Polski. Sukces w tej branży nie jest jednak niczym prostym, bo aż 60% nowo otwartych lokali jest zamykanych w ciągu pierwszych trzech lat istnienia – potwierdza to badanie rynkowe przeprowadzone przez firmę Profit System.

    Od czego więc zależy sukces? Prowadzenie restauracji jak każdy biznes opiera się na ciężkiej pracy i dążeniu do celu. Początki są trudne, duża konkurencja, przekonanie do siebie klienta, stworzenie zgranego zespołu i dobrego menu to wymaga czasu. Tak jak wszędzie, podstawą sukcesu jest ciężka praca, analityczne myślenie i po prostu szczęście.

    Każdą dobrą restaurację buduje zespół, poczynając od osoby na zmywaku, poprzez kelnera, szefa kuchni, kończąc na zarządzającego menadżera. Bez zgrania i dobrej komunikacji nie ma szans. Przy tak dużej presji wyjdzie wszystko, co nie jest dobre. Zatem pierwszy punkt – zarządzanie zespołem. Trzeba wiedzieć jak dowodzić ludźmi oraz jak ich dobierać.

    Członkowie powinni być różni, mieć niejednolite spojrzenie, niejednakowe temperamenty. I co najważniejsze w zespole musi znaleźć się kobieta, jako osoba wprowadzająca łagodność i harmonię relacji. Rolą szefa jest dostrzeżenie mocnych stron każdego pracownika i stworzenie warunków ich rozwoju. Jeden z pracowników może mieć np. telnet do finezji podania, inny ma odwagę i talent do kulinarnego eksperymentowania. Zatem bardzo ważne jest dobranie odpowiednie zadania do osoby.

    Należy też zauważyć, że każdy ambitny kucharz marzy o staniu się szefem kuchni, nie każdy jednak ma ku temu predyspozycje. To stanowisko wymaga dużej odporności na stres, związany z odpowiedzialnością, dużym ruchem i byciem na „froncie”.  Nie jest to ktoś, kto powinien umieć wyłącznie dobrze ugotować. To ktoś więcej. Musi być autorytetem dla zespołu, odpowiadać za kulturę, środowisko, czystość dynamikę pracy. Powinien umieć stworzyć zespół, a każdy jego członek czuć się dobry na swojej pozycji.

    Karta dań. Tajemnicą jest nie jej długość, a jakość. Lepiej zrobić prosto, a smacznie. Mówi się, że jemy oczami, ale to smak skrada serca koneserów. Szef kuchni wraz z osobami pracującymi w kuchni powinien ustalać kartę, nie może robić tego sam. Jeśli zdarzą się skargi na konkretne danie, najlepiej je wycofać i wprowadzić zastępcze. Oczywiście, karta nie może przerosnąć możliwości zespołu.

    Myślenie długoterminowe. Wielu niedoświadczonych restauratorów skupia się na jednym sezonie, ile zysku przyniesie najbliższy rok. To błąd. Właśnie dlatego wiele konkurencji zamykanych jest niedługo po tym, jak zostały otwarte. Pozyskiwanie nowych klientów jest możliwe tylko wtedy, gdy ten który już był w danym miejscu, powie o restauracji dobrze w swojej społeczności, poleci szerszemu gronu. Lepiej mieć mniej klientów zadowolonych niż więcej wkurzonych, zatem jakość a nie ilość tworzy prestiż. Z badań wynika, że nadal poczta pantoflowa jest najlepszym przekazem reklamowym. W nowoczesnych technologiach bardzo łatwo posiąść wiedzę o danym miejscu, jest np.: TripAdvisor – popularne narzędzie opinii dla turystów.

    Lokalizacja – ogromny atut restauracji. Oczywiście najłatwiej jest, gdy lokal jest w centrum miasta. Jednak nie zawsze przesądza to o sukcesie. Niekiedy restauracja znajdująca się na uboczu jest świadomym wyborem klienta, do której nie wszedł przez przypadek.

    Atmosfera w pracy i w restauracji. Troska o zaplecze, jak i o gości to ważna całość. Kelner nie musi chodzić jak na szpilkach, ale powinien wykazać takt, staranność i zainteresowanie o to, czego klient np. nie lubi.

     

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *