Menu
  • Menu

    Budowa centrów logistycznych

    Co to są centra logistyczne i jakie mają znaczenie dla gospodarki? Jaką technologię stosuje się do ich budowy? Jak wygląda konstrukcja nowoczesnych hal logistycznych? Na te pytania odpowie poniższy artykuł.

    Centra logistyczne stanowią niezwykle istotny element infrastruktury logistycznej. To wyspecjalizowane struktury gospodarcze, które gromadzą na swym obszarze, zazwyczaj zlokalizowanym na obrzeżach dużych miast, przedsiębiorstwa zajmujące się organizacją, zarządzaniem, magazynowaniem i transportem towarów przemysłowych.

    Powstają na skrzyżowaniach ważnych arterii transportowych. Są to ośrodki o wysokim stopniu złożoności organizacyjnej i technicznej. W ich skład wchodzą nie tylko węzły transportowe, magazyny, platformy przeładunkowe, obiekty biurowe, ale także posterunki celne, punkty obsługi technicznej, systemy zaopatrzenia w paliwo, placówki pocztowe, a nawet obiekty gastronomiczne i hotele.

    Ze względu na ogromną złożoność tego typu podmiotów konieczne jest odpowiednie zaprojektowanie i wykonanie obiektów wchodzących w ich skład. Tu z pomocą przychodzi nowoczesna technologia budownictwa przemysłowego polegająca na zastosowaniu lekkich konstrukcji stalowych w centrach logistycznych.

    Znaczenie centrów logistycznych

    By sprawnie transportować towary niezbędne jest tworzenie tzw. węzłowych punktów modalnych sieci logistycznej. Niegdyś były to dzielnice magazynowania, czyli zintegrowane zespoły magazynów, a dziś są to wyspecjalizowane centra logistyczne. Rozwój całej gospodarki ma nierozerwalny związek z rozwojem logistyki. By spełniać oczekiwania współczesnych klientów i przynosić zyski, procesy dostarczania towarów muszą być maksymalnie efektywne.

    Główne czynniki skłaniające do budowy centrów logistycznych to: oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów, wysoki poziom obsługi klienta i globalizacja. Tego typu obiekty powodują wzrost efektywności procesów logistycznych i tym samym kompleksowości obsługi. Poza tym, co także jest ważne, ich budowa prowadzi do wzrostu zatrudnienia i popytu na rynku budowlanym.

    Nowoczesna technologia w służbie budownictwa przemysłowego

    Obecnie w budownictwie przemysłowym dominuje zastosowanie lekkich konstrukcji stalowych. Mają one wiele zalet, takich jak szybkość budowy oraz niższa cena i koszty eksploatacji w porównaniu do konstrukcji murowanych. Technologią, która świetnie sprawdza się w budowie centrów logistycznych jest system Remco stosowany przez firmę Ocmer.

    Najistotniejsze cechy tej metody:

    • Lekka konstrukcja hal (kilkanaście kg/m²) i duże rozpiętości bez słupów wewnętrznych (do 80 m), co pozwala na optymalne dopasowanie szerokości hali do potrzeb konkretnego klienta.
    • Zasadnicza konstrukcja nośna to blachownicowe ramy stalowe, składające się ze słupów i rygli o sztywnościach zgodnych z przebiegiem momentów zginających, co daje dużą wytrzymałość konstrukcji.
    • Płatwie dachowe i rygle ścienne w formie giętych na zimno kształtowników są wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości.
    • Sztywność przestrzenna konstrukcji uzyskiwana jest poprzez zastosowanie stężeń typu X z okrągłych prętów usytuowanych w dachu oraz ścianach podłużnych i szczytowych.
    • Elementy konstrukcyjne są łączone za pomocą śrub.
    • W systemie tym można wykonać różne konstrukcje hal, tj. o dachach jedno- lub dwuspadowych, jedno- i wielonawowe, nieocieplone lub ocieplone.
    • Konstrukcja hali może być dostosowana do montażu belek podsuwnicowych i wciągarek.
    • Część hali może służyć jako dwukondygnacyjna przestrzeń robocza po wykonaniu antresoli.
    • Standardowa konstrukcja stalowa w centrach logistycznych może być wykonana w zaledwie 30 dni.

    Konstrukcja hal logistycznych

    Budowa centrów logistycznych

    Stal w centrach logistycznych ma zasadnicze znaczenie, gdyż większość konstrukcji jest wykonana właśnie z tego stopu.

    Konstrukcja nośna obejmuje komplet ram blachownicowych o zmiennej wysokości środnika i konieczne usztywnienia wiatrowe ze skrzyżowanych prętów lub stężenia portalowe. Stalowe ramy nośne wykonuje się ze spawanych elementów o pełnych przekrojach.

    Do budowy wykorzystuje się stal S355 oczyszczoną do stopnia czystości Sa 2½, a następnie pokrytą warstwą antykorozyjną. Wszystkie połączenia montażowe są wykonane za pomocą śrub ze stali o wysokiej wytrzymałości.

    Konstrukcja nośna dachu, czyli szkielet jest wykonana z zimnogiętych kształtowników stalowych, do których mocuje się panele blachy trapezowej. Kształtowniki są ocynkowane ogniowo do łącznej grubości warstwy cynku odpowiadającej 275 g/m². Panele blachy dachowej są pokryte obustronnie cynkiem i powleczone od wewnętrznej strony farbą poliestrową.

    Konstrukcja nośna ścian jest wykonana z zimnogiętych kształtowników stalowych, do których przymocowane są panele ze stalowej blachy trapezowej. Kształtowniki są ocynkowane ogniowo do łącznej grubości dwustronnej warstwy cynku odpowiadającej 275 g/m². Panele blachy trapezowej są obustronnie ocynkowane.

    Strona widoczna jest pokryta farbą poliestrową, natomiast strona spodnia (ukryta) warstwą podkładową. Blachy mocuje się do kształtowników ściennych wkrętami z neoprenowymi podkładkami. Dolna krawędź obudowy jest zakończona kształtownikiem parapetowym. Obudowa ścian zaczyna się od poziomu +0,35 m, czyli wierzchu obwodowego cokołu betonowego.

    Izolację dachu stanowią: folia polietylenowa o grubości 0,2 mm jako paroizolacja oraz płyty wełny mineralnej o łącznej grubości 200 mm i współczynniku U= 0,18 W/m²K  jako izolacja termiczna, układane na dachowej blasze trapezowej. Z kolei Warstwa zewnętrzna to membrana PVC 1,2 mm. Z kolei izolację ścian stanowią płyty wełny mineralnej o łącznej grubości 200 mm o i współczynniku U≤ 0,18 W/m²K, umieszczone między panelami ściennej blachy trapezowej.

    System Remco umożliwia umieszczenie w ścianach budynku ram z profilów stalowych stanowiących obramowanie dla okien, drzwi i bram, czy przejść technologicznych. W obiektach montuje się także naświetla dachowe, czyli pasma świetlne o konstrukcji zbudowanej z profilów aluminiowych, których wypełnienie to przezroczysty poliwęglan wielokomorowy o grubości 25 mm. Współczynnik przenikania ciepła U wynosi tu nawet 1,3 W/m²K.

    Wszystkie obiekty posiadają także system odwodnienia dachu – w zależności od złożoności dachu budynku i warunków terenowych jest to sieć grawitacyjna (rynny i rury zewnętrzne) lub podciśnieniowa (wpusty dachowe i rury wewnątrz hali).

    Projektowaniem i budową logistycznych hal stalowych  z wykorzystaniem sprawdzonej technologii Remco zajmuje się firma Ocmer, z której ofertą można zapoznać się na stronie: http://www.ocmer.com.pl/hale/hale-logistyczne.

    Udostępnij w sieci ....Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *